Noi prevederi referitoare la Agenția Națională pentru Soluționarea Contestațiilor

Screen Shot 2014 05 09 At 12 06 05 Pm

Pe data de 04 Noiembrie curent, în Monitorul Oficial (nr.379-386) a fost publicată Legea nr.229 din 23 septembrie 2016 pentru modificarea și completarea unor acte legislative.  Legea în cauză a fost elaborată în scopul implementării prevederilor titlului V capitolului 8 „Achiziții Publice” al Acordului de Asociere dintre Uniunea Europeană și Republica Moldova și prevede o serie de ajustări la Legea 131/2015 cu privire la achiziții publice, menite să instituie mecanismul de funcționare al Agenției Naționale pentru Soluționarea Contestațiilor.

Care sunt principalele modificări?

Denumirea și definiția Agenției Naționale pentru Soluționarea Contestațiilor au fost modificate în contextul în care această instituție va fi creată de Parlament, astfel încît să întrunească prevederile art. 270 din Acordului de Asociere RM-UE, care prevede crearea unui organism imparţial şi independent însărcinat cu revizuirea deciziilor luate de autorităţile sau entităţile contractante în timpul atribuirii contractelor de achiziții publice

Astfel, conform legii, Agenția Națională pentru Soluționarea Contestațiilor dispune de independenţă organizaţională, funcţională, operaţională şi financiară, își estimează costurile activităţii sale şi planifică propriul buget anual care se aprobă de Parlament pînă la 1 iulie a anului în curs.

În ceea ce privește asigurarea independenței consilierilor de soluționare a contestațiilor, aceștia vor deține mandat pentru un termen de 5 ani cu posibilitatea de a avea două mandate consecutive și în același timp vor avea statut de demnitate publică. Astfel, consilierii de soluționare a contestațiilor vor putea fi demiși doar în cazul expirării mandatului ori în cazul în care încalcă prevederile cadrului legal. 

Personalul Agenției Naționale pentru Soluționarea Contestațiilor va fi compus din 15 unități. Agenția va fi condusă de un director general și un director general adjunct numiți și eliberați din funcție de Parlament. De asemenea, Agenţia va include 6 consilieri de soluţionare a contestaţiilor în domeniul achiziţiilor publice, inclusiv directorul general și directorul general adjunct, care îşi desfăşoară activitatea în complete a cîte trei.

Un alt aspect important prevăzut în lege, menit să asigure imparțialitatea consilierilor de soluționare a contestațiilor este un set de reguli propus să reglementeze modalitatea de evitare și atenuare a conflictului de interes.

În același timp, pentru a asigura o autonomie decizională deplină, proiectul prevede că deciziile Agenției Naționale pentru Soluționarea Contestațiilor pot fi contestate doar de instanțele de judecată.

Alineatul 1 din art. 76 a fost modificat astfel încît să acorde dreptul oricărei persoane care are sau a avut interes în obținerea unui contract de achiziții publice să conteste actul autorității contractante care la prejudiciat sau ar putea să-l prejudicieze, și nu doar operatorul economic care participă în cadrul unei proceduri de achiziție publică.

În scopul asigurării transparenței și imparțialității la adoptarea deciziilor în procesul de examinare a contestațiilor, la articolul 79 a fost adăugat un alineat prin  care Agenția Națională pentru Soluționarea Contestațiilor se angajează să organizeze ședințe deschise pentru examinarea contestațiilor cu publicarea prealabilă a unui anunț în acest sens. Totodată, alin (9) din art.80 se modifică astfel încît să pună în sarcina Agenției Naționale pentru Soluționarea Contestațiilor publicarea deciziilor pe marginea contestațiilor pe pagina web a acesteia.

Alte modificări

  • Conform pct.9 al Acordului de asociere în ceea ce privește asigurarea termenilor rezonabili și Directivele UE, termenele limită pentru exprimarea interesului și pentru depunerea ofertelor trebuie să fie suficient de lungi pentru a permite operatorilor economici să facă o evaluare semnificativă a ofertei și să pregătească oferta lor. Astfel, pentru majorarea termenilor de prezentare a ofertelor la cel puțin 52 de zile în cazul achiziţiilor publice în care valoarea contractului, care urmează să fie atribuit, este egală cu sau mai mare decît pragurile prevăzute la art.2 alin.(3) au fost reformulate art. 45 alin. (1)-(4), art.49 alin. (1)-(4), art. 52 alin. (5)-(8), art. 53 alin. (4)-(8) precum și art.83 alin (2).
  • Totodată, în scopul asigurării principiului nediscriminării prevăzut la art.271 din Acordului de Asociere, din prevederile art.83 (2) a fost exclusă trimiterea la art.22 alin.(2), astfel încît autoritățile contractante să fie obligate să accepte certificatele echivalente emise de organismele stabilite în statele membre ale Uniunii Europene, odată cu intrarea în vigoare a Legii nr.131 din 3 iulie 2015 privind achizițiile publice.
  • La articolul 67 alineatul (1), textul de la litera c) a fost reformulat pentru a evita o contradicție cu prevederile articolului 66, care prevede posibilitatea operatorului de a justifica prețul anormal de scăzut, înainte ca autoritatea contractantă să decidă, în cazul achiziţiilor de lucrări, anularea procedurii de achiziții publice pe motiv că valoarea tuturor ofertelor este mai mare sau mai mică cu cel puţin 15% decît valoarea estimată a lucrărilor.
  • Alineatul 2 de la articolul 73 a fost reformulat (Darea de seamă privind procedura de achiziţie publică este un document public. Accesul persoanelor la aceste informaţii poate fi limitat, conform prevederilor Legii nr.171-XIII din 6 iulie 1994 cu privire la secretul comercial sau ale Legii nr.245-XVI din 27 noiembrie 2008 cu privire la secretul de stat, numai în măsura în care aceste informaţii includ, în special, secrete tehnice sau comerciale ori conţin aspecte confidenţiale ale ofertelor), iar alineatul 3 a fost exclus, pentru a asigura transparență la luarea deciziilor referitor la atribuirea unui contract de achiziții publice și pentru a nu restricționa nimănui accesul la informațiile conținute în darea de seamă.