Membrii DISMED au participat la seminarul informativ „Implementarea sistemului E-Achiziţii în Republica Moldova”
Joi, 18 mai 2017, Camera de Comerț și Industrie a Republicii Moldova, în colaborare cu Banca Europeana pentru Reconstrucții și Dezvoltare (BERD) au organizat seminarul „Implementarea sistemului E-Achiziţii în Republica Moldova”. La eveniment au participat cca 60 de agenți economici din diferite domenii, inclusiv furnizorii de dispozitive medicale, care participă la procedurile de achiziții publice.
În cadrul evenimentului, reprezentanții BERD au prezentat noul sistem de achiziții electronice MTender, care sunt funcțiile sale și ce avantaje aduce mediului de afaceri. Potrivit reprezentanților BERD, Reforma Achizițiilor Publice – Mtender, este un instrument pentru afaceri corecte, transparente și eficiente. Procedurile de e-achiziții sunt petrecute online și înregistrate pentru audit în regim de timp real – elemente offline pot fi permise, dacă este necesar. De asemenea, există un mecanism de aplicare care permite ca propunerile și ofertele să fie depuse online prin intermediul unui formular interactiv conectat la baze de date și există o evaluare automată a propunerilor financiare, cu sistem de punctare pentru evaluarea tehnică disponibil online pentru Comisia de evaluare.
La eveniment a participat și viceministrul Finanțelor, Iuri Cicibaba, care i-a îndemnat pe reprezentanții mediului de afaceri să participe la acest proiect-pilot.
Prima etapă a sistemului e-Achiziţii a fost pilotată în ianuarie 2017 pentru procurările sub prag, cu implicarea Ministerului Finanţelor și instituţiilor subordonate. Pilotarea etapei a doua este prevăzută pentru perioada aprilie-iunie 2017, spre aplicare fiind propusă o procedură electronică de licitaţie deschisă, restrânsă şi cererea ofertelor de preţuri pentru achiziţiile publice de valoare mai mare. A 3-a etapă a proiectului pilot, care prevede implementarea complexă a sistemului electronic pentru toate achizițiile publice, este planificată pentru realizare spre sfârșitul anului 2018. În rezultat, întreaga procedură de achiziţii publice va fi realizată on-line, iar participanţii la proceduri vor utiliza doar semnătura electronică. De asemenea, sistemul va fi interoperabil cu serviciile de e-guvernare disponibile în Moldova. Sistemul E-Achiziţii va înlocui procedurile pe hârtie cu cele online, și va asigura creșterea transparenței, reducerea costurilor de tranzacționare pentru contractele publice a tuturor participanților și desigur creșterea concurenței în procesele de achiziții.
